Etika Keilmuan 05345-UNIVUM8001-A-15AE-20231
Course modified date: 4 Sep 2023
Tahun Akademik:
Gasal 2023/2024
Kelas-Offr:
A-15AE
Deskripsi:
Konsep dasar filsafat ilmu pendidikan; sistematika filsafat ontologi, epistemologi dan aksiologi; ragam aliran filsafat yang mempengaruhi perkembangan ilmu Pendidikan mulai dari aliran realisme, idealisme, positivisme, pragmatism, progresivisme, perenialisme, behaviorisme, konitivisme, humanisme, dan konstrktivisme; etika keilmuan dan kedudukannya dalam filsafat; dan penerapan filsafat dan etika keilmuan dalam pengembangan ilmu pengetahuan, teknologi dan seni.
Capaian Pembelajaran
Gasal 2023/2024
Kelas-Offr:
A-15AE
Deskripsi:
Konsep dasar filsafat ilmu pendidikan; sistematika filsafat ontologi, epistemologi dan aksiologi; ragam aliran filsafat yang mempengaruhi perkembangan ilmu Pendidikan mulai dari aliran realisme, idealisme, positivisme, pragmatism, progresivisme, perenialisme, behaviorisme, konitivisme, humanisme, dan konstrktivisme; etika keilmuan dan kedudukannya dalam filsafat; dan penerapan filsafat dan etika keilmuan dalam pengembangan ilmu pengetahuan, teknologi dan seni.
Capaian Pembelajaran
- 1) Have a general understanding of the basic concepts of philosophy of science of education, its contemporary academic debates, and their applications in research and education.
- 2) Produce sound critical understanding on the philosophical ideas in the schools of philosophy
- 3) Produce sound analyses on particular issues in education in relation to their philosophical foundation
- 4) Develop quality discussion and argumentative essays which have clear structure, justifiable significance, and objectives both scientifically and ethically.
- 5) Communicate the discussion essay (group work) and individual essay plan through classroom-level seminar.
- 6) Develop critical-argumentative essay about education based a certain philosophy and its ethical consequences
- Bertens. K. 1990. Bioetika. Jakarta: PT Gramedia Jakarta
- Fondizi., R. 1963. What is Value. Open Court Publishing Company
- Godfrey-Smith, 2013. P. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science (Science and Its Conceptual Foundations series) 1st Edition. The University of Chicago
- Huizinga, J. 1990. Homo Ludens. Jakarta: LP3ES
- Iphofen, R. 2020. Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity. Springer International Publishing
- Kuhn, T.S.2002. The Structure of Scientific of Revolutions. Bandung: Rosdakarya
- Popper.K.1992. Epistemologi Pemecahan Maasalah. Jakarta: Gramedia
- Rosenberg, A. 2012. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction (Routledge Contemporary Introductions to Philosophy). 3rd Edition. Taylor & Francis
- Samawi,A.2019. Filsafat Pendidikan di Era Digital. Malang: UM Press
- Pengajar: Didik Dwi Prasetya
- Pelajar terdaftar: 18