Tahun Akademik:
Gasal 2019/2020
Kelas-Offr:
M-M
Deskripsi:

Why Philosophy of Science?: 1. The relationship between science and philosophy, 2. Scientific question and question about science, 3. Modersn science as philosophy. Explanation, Causation, and Laws: 1. Description and explanation in science, 2. How laws of nature help one to explain phenomena, 3. Establishing a law of nature, 4. Theoritical ideas and the world, 5. The structure of theories: laws, hypotheses and principles, 6. Different kinds of laws and principles, 7. Are laws of nature necessary or contingent?, 8. Are laws of nature restricted generalizations or maxims. Introducing The Physics?: 1. Logic and the physical science, 2. Popular physics and the layman. How Physics Work?: 1. Physics presents new ways of regarding old phenomena, 2. New points of view come with new inferring techniques, 3. Inferring techniques and models are the core of discoveries, 4. The place of mathematics and of models in physics, 5. Theories and observations are not deductively connected, 6. Physics is not the natural history of inert, 7. The crucial difference between physics and natural history


Capaian Pembelajaran
  • Memahami dan mendeskripsikan tentang sains, sejarah ilmu pengetahuan dan sains, macam-macam pengetahuan, sumber-sumber pengetahuan dan sains

  • Menjelaskan, dan mencari sumber-sumber dan metodologi pencarian ilmu pengetahuan dan sains yang meliputi usaha-usaha rasionalisme, positivisme, empirisme, sintesis, pandangan-pandangan modern (Rasionalisme kritis, Popper, Kontekstualisme, Kuhn)

  • Memahami kebenaran ilmiah, membedakan hukum dan teori serta menerapkan hukum dan teori untuk prediksi ilmiah

  • Memahami konteks ilmu pengetahuan alam di masa depan yang meliputi keterbatasan sains, sains di masa mendatang, pendekatan terintegrasi berlatar belakang sain

  • Menerapkan sains di masyarakat yang meliputi masalah bebas nilai sains, dan peranan serta tanggung jawab ilmuwan, keterkaitan Sains-Teknologi-Masyarakat

Daftar Pustaka:
  • 1. Wonorahardjo, S. 2009. Dasar-Dasar Sains, Menciptakan Masyarakat Sadar Sains, Indeks.

  • 10. Suriasumantri, J. S.1999. Pengantar Filsafat Ilmu. Pustaka Sinar Harapan.

  • 11. Tobias, S. & Tomizuka, C.T. 1992. Breaking the Science Barrier, New York.

  • 2. Chalmers, A.F. 1982. What is This Thing Called Science?, St. Lucia:.University of Queensland Press,

  • 3. Darmodjo, H. 1986. Filsafat Ilmu Pengetahuan Alam, Jakarta: Penerbit Karunika-UniversitasTerbuka.

  • 4. Gie, T. L. 2000. Pengantar Filsafat Ilmu, Yogyakarta: Penerbit Liberty.

  • 5. Keraf S. & Dua, M. 2001. Ilmu Pengetahuan Sebuah Tinjauan Filosofis, Yogyakarta: Kanisius.

  • 6. Kleden, I. 1987. Sikap Ilmiah dan Kritik Kebudayaan, Jakarta: LP3ES.

  • 7. Kuhn, T.S. 1996. The Structure of Scientific Revolutions, London: The University of Chicago Press.ax

  • 8. Leahy, L. H. 2002. Manusia, Dari Pengetahuan ke Kebijaksanaan, Yogyakarta: Kanisius.

  • 9. Suriasumantri, J. S. 1999. Ilmu dalam Perspektif, Yayasan Obor Indonesia.